Chuniversiteit logomarkChuniversiteit.nl
Chuniversiteit­schrift

Hoe je in en uit een trein stapt (zonder andere mensen boos te maken)

Een trein brengt je comfortabel van A naar B – mits je erin én eruit kunt. Helaas gaat het daar nog vaak mis.

Een sprinter met geopende deuren
Dit artikel heeft helemaal geen passief-aggressieve toon.

Al zes jaar reis ik vrijwel alleen maar buiten de spits. Dat heeft zo zijn voor- en nadelen. In de daluren is het bijvoorbeeld vaak een stuk rustiger in de trein, waardoor meer kans hebt op een zitplaats. En met een Dal Voordeel- of Dal Vrij-abonnement betaal je daar ook nog eens veel minder voor.

Daar staat tegenover dat je buiten de spits juist vaker mensen tegenkomt die de kunst van het in- en uitstappen nog niet helemaal beheersen, en zo voor zowel vertraging als frustratie zorgen. Voor al die mensen even dus deze korte opfriscursus: hoe werkt dat in- en uitstappen ook alweer?

Instappen

Link

Je reis begint meestal op een station. Als je geluk hebt, staat de trein daar al op je te wachten, maar vaak ben jij het die op de trein moet wachten.

Wanneer de trein aankomt, is het handig om alvast te kijken hoe druk het is. Zo weet je niet alleen of en waar er zitplaatsen zijn, maar ook of mensen bij “jouw” deur uit willen stappen. Als dat zo is, ga dan niet recht voor de deur staan, maar ernaast: wanneer uitstappers snel de trein kunnen verlaten, kun jij er ook eerder in.

Eenmaal binnen heb je de eerste en belangrijkste stap van het instappen gezet. Maar let op: je bent nog niet helemaal klaar! Vaak willen er nog andere mensen instappen. Blijf daarom niet in de deuropening staan, maar loop nog een stukje door.

Soms gaat de deur trouwens niet vanzelf open. Daar is een knopje voor, dat de meeste mensen wel weten te vinden. Als dat knopje niet werkt, is de deur nog (of al) vergrendeld door de machinist. Hij gaat dan niet open – en al helemaal niet als de trein al aan het wegrijden is.

Uitstappen

Link

Uitstappen lijkt een beetje op instappen, in de zin dat veel mensen hier moeite mee hebben. Dit komt deels doordat instappers heel vervelend kunnen zijn, maar ook .

In theorie is het heel simpel. De trein rijdt een station in en komt tot stilstand. De machinist ontgrendelt de deuren, waarna jij (of een medepassagier) op een knopje drukt om de deur te openen en naar buiten gaat.

In de praktijk wordt het indrukken van dat deuropenknopje echter door veel mensen ervaren als een enorm lastige puzzel. Met deze tips kom je hopelijk ietsjes verder:

  • Het heeft geen zin om het knopje te gaan vingeren terwijl de trein nog rijdt, want dan zijn de deuren nog vergrendeld.

  • Sowieso hoef je maar één keer te drukken. En had ik al gezegd dat dat pas iets doet als de deuren ontgrendeld zijn?

  • Soms gaat de deur niet direct open, maar wordt er eerst een loopplankje uitgeschoven. Dat duurt een seconde of twee. Het heeft geen zin om dan diep te zuchten en nog een keer agressief op de knop te drukken.

Sommige mensen ervaren al obstakels vóórdat ze überhaupt bij de deur zijn. Zo zag ik laatst een mevrouw die vroeg of een medepassagier aan de kant wilde gaan zodat zij uit kon stappen – een medepassagier die al bij de deur en in de richting van de deur stond, terwijl de trein het station nog moest binnenrijden.

Maar de meeste onervaren reizigers vormen juist zelf het obstakel, doordat ze direct na het uitstappen voor de deuropening blijven staan. Ook hier geldt daarom hetzelfde advies: loop nog een stukje door!