Over katvertenties

Hé wat leuk, je hebt een katvertentie gevonden!

Er zijn mensen die advertenties absoluut vre-se-lijk vinden. Die principieel weigeren om tv te kijken of kranten te lezen, omdat ze niet met advertenties geconfronteerd willen worden. En die dus ook gelijk een website wegklikken zodra ze ook maar iets zien dat op een advertentie lijkt, alsof zelfs een paar seconden contact daarmee al een enkeltje naar het ziekenhuis kan opleveren.

Ik ben niet zo iemand, en jij waarschijnlijk ook niet, anders had je niet op de katvertentie geklikt. Soms komt zo’n advertentie ook gewoon op een handig moment, en is het de moeite waard om verder te klikken. Jij blij, adverteerder blij, advertentienetwerk blij, publisher blij: iedereen wint.

Toch heb ook ik een adblocker in mijn browser draaien. Dat je iets engs of vervelends kan krijgen van een advertentie klinkt namelijk misschien overdreven, maar dat is het niet helemaal. Een advertentie kan malware bevatten, waar je computer behoorlijk ziek van kan worden – en jij ook als je geen backups hebt of toevallig net bezig was met wat belangrijks. Of je zal maar lijden aan epilepsie en een agressief knipperende advertentie tegenkomen.

De meeste advertenties die je op internet ziet, zijn niet geplaatst door de publishers zelf. Zij maken doorgaans gebruik van een advertentienetwerk zoals dat van Google. Als Google besluit om jou een agressief knipperende, extreem aanstootgevende advertentie te serveren die ook nog eens enge dingen op je computer installeert en al je privégegevens jat, kan ik daar weinig aan doen. Sterker nog, waarschijnlijk zou ik er zelf niet eens iets van merken.

Dat soort situaties wil ik niet hebben, en daarom heb ik dus geen echte advertenties op mijn website, maar katvertenties: vrolijke plaatjes (meestal met katten) die pagina’s wat meer kleur geven.